Reglementen

Bij oriënterings- en puzzelritten moet u nadenken over situaties of puzzels welke men onderweg tegenkomt. Aan de hand van een reglement kunt u de situatie of puzzel goed uitvoeren. Zonder “spelregels” is het niet mogelijk om een rit te rijden of uit te zetten.

De uitzetter probeert u op een verkeerd spoor te brengen. Gaat u in de fout, dan krijgt u strafpunten. De uitzetter probeert een aantal “foefen” of “vallen” in een routebeschrijving te verwerken. De sport van een deelnemer is dan een foef van een uitzetter te doorgronden en de juiste route te rijden.
De deelnemer die de minste strafpunten heeft is winnaar van de rit. In alle klasse wordt een winnaar bekend gemaakt.

  • Puzzelklasse zijn de beginnende rijders (puzzelrit)
  • Wedstrijdklasse zijn de gevorderde rijders (oriënteringsrit).

De volgende reglementen worden in alle klasse gebruikt

Wedstrijdklasse

In de Wedstrijdklasse wordt gebruik gemaakt van het Deelnemers Reglement Routebeschrijving (DRR).

DRR

Puzzelklasse

In de puzzelklasse wordt gebruik gemaakt van het Puzzelreglement

overige reglementen

Uitzettersreglement. Wordt gebruikt door de uitzetter van de rit.

Voor alle klasse geldt;

Geheime tijdcontrole: wanneer er onderweg een geheime tijdcontrole is wordt hier vermeld wat de afgelegde afstand is.

Te vroeg finishen: per heden wordt toegestaan bij het inleveren van de controlekaart de gewenste finishtijd te noteren.